|
![]() |
||
M/S BULLAREN |
Reg: 6002 | Byggd: 1918 | Varv: GVC | |
DW: 9 400 | BR: 5 749 | ||
Mått: 133,2x17,1x8,2 | Knop: 14 |
I april 1940 lastade Bullaren kol i Methil för Sverige. När tyskarna ockuperade Norge och Danmark den 9 april 1940 och
lade ut Skagerrakspärren, omdirigerades Bullaren till Bordeaux Fartyget skulle sättas in på ett 13 månaders charterkontrakt för Mission Francais de Transport Maritimes När fransmännen lastade fartyget med krigskontraband, avsedd för Casablanca, vägrade besättningen att avsegla. Under 2 månader försökte man förmå besättningen att avsegla, utan att lyckas. Slutligen beslagtogs fartyget och besättningen sattes iland. Ockupationsbesättningen klarade dock inte av att få igång fartyget. Efter det att den nye befälhavaren begått självmord och övermaskinisten försvunnit, troligen häktad, bogserades faryget åter till kaj och lasten lossades. I juli intog tyskarna Bordeaux och Bullaren förklarades pristagen Bullaren blev 1941 frigiven av en prisdomstol i Hamburg. Transatlantic valde dock att sälja fartyget, till 10% av dess värde, till Tyskland Redaransvaret lades 1944 på ESSENBERGS RED, Hamburg. M/S TANGA Fartyget togs som krigsbyte av England 1945 som erbjöd Transatlantic att återta fartyget. Transatlantic avböjde detta Fartyget tilldelades 1947 till John T Essenberg. Efter omfattande reparationer sattes M/S TANGA åter i trafik 1950 Såld 1953 till WOERMANLINE, BRD. M/S TANGA Såld 1961 till PANEX LTD (C M Willie & Co), England. M/S PAMARU Upphuggen 1961 i Japan ![]() ![]() ![]() M/S TANGA ![]() M/S TANGA |