|
![]() |
||
M/S GAY VIKING |
Reg: 9165 | Byggd: 1942 | Varv: Camper & Nicholson, England | |
Mått: 35,4 x 5,8 x 1,5 | Maskin: 3 x Paxman Ricardo | hk: 1 200 | |
Knop: 34 | Br: 207 | ||
1942: Levererad till Royal Navy, England. M/S MGB 503 1945: Nytt namn, MGB 2003 1946: Utlånad till Island. M/S BRAGI 1947: Återlämnad till England 1949: Såld till K J Kalrsen, Norge. Ombyggd till passagerfartyg 1950: Såld till Per-Walter Sandberg, Stockholm. M/S ÅLÄNNINGEN 1950: Efter maskinhaveri byts motorerna ut till två Davey-Paxman 1950: Insatt i trafik Stockholm-Mariehamn, Åland 1952: Omdöot till M/S GAY VIKING 1952: Insatt i trafik för Marstrands Rederi AB, Göteborg. I trafik Göteborg-Marstrand samt Göteborg-Hovenäset 1952-09: Insatt i trafik Landskrona-Köpenhamn 1953: Såld på exekutiv auktion till Göteborg Back via AB Aspasia 1953: Såld till Rederi AB Hamneskär, Landskrona. Ny huvudmaskin instaleras av märket Volvo Penta 1954: Såld till W Brønholm, Danmark. Fortsatt trafik på Landskrona-Köpenhamn 1957: Såld till T Fredriksson, Landskrona 1958: Såld till Vikingbåtarna, Landskrona 1964: Såld till Rederi AB Marina, Landskrona. M/S OFELIA 1968: Såld till L Bjerremand Grau, Danmark. M/S SAMSINE 1969: Såld till Bahama Sea Trading, Bahamas. M/S BAHAMA VIKING. Nya ägarna avser att bygga om fartyget, men fartyget blir i stället upplagt i Köpenhamn 1989: Fartyget sjunker på uppläggsplatsen i Köpenhamn. Resterna av fartyget skrotas |