|
TIRFING ![]() |
||
S/S PRINS OSCAR |
Reg: 1445 | Byggd: 1868 | Varv: Schlesinger, Davies & Co, GB | |
DW: 1 350 | BR: 905 | Mått: 71,3 x 8,7 x 4,9 | |
1869: Levererad till J W Wilson, Göteborg. S/S PRINS OSCAR 1879: Förlängd samt byte av ångmaskinen 1882: Såld till Ångfartygs AB Thule, Göteborg 1894: Såld till Ångfartygs AB Tirfing, Göteborg 1900: Makineriet ombyggt till 3-cylindrig trippelångmaskin vid Lindholmens Verkstad 1904: Kondemnerad efter att ha gått på grund på resa Åhus-Galtström 1904: Såld på auktion till John E. Olsson, Göteborg. Bogserad till Helsingborgs Varf för iståndsättning. Registrerad på Rederi AB Transport 1914: På resa Stugsund-London utbröt brand ombord. Fartyget sattes på grund vid Furusund, men gled av och gick till botten. 1917: Bärgad av Neptunbolaget och förd till Stockholm 1917: Såld på auktion till Erik Öberg, Stockholm som omgående för över fartyget till E K Thorstensson, Helsingborg, som i sin tur säljer vidare till H L Corfitzon, Helsingborg 1918: Efter att ha iståndssatts vid Helsingborgs Varf, såld till Rederi AB Ingvar (P Ingvarsson). S/S ORVAR, men detta namn godkänns inte av myndigheterna. Namnet ändras till S/S INGVAR 1925: Såld till K A Andersson, Karlskrona. S/S RAGNAR 1939: Rederiet säljs till Rederi AB Strim (Sven Salén), Stockholm. S/S EMMA 1940: Förlsit efter kollision med franska ångaren S/S HEBE på resa Hull-Brest |