|
TILLBAKA TILL STENA HUVUDSIDA
STEN A. OLSSON
STENA LINE

Sten Allan Olsson (SAO) från Donsö i Göteborgs skärgård bildade 1939 ett handelsbolag i
Göteborg. Från denna blygsamma start kom så småningom världens största färjerederi
att utvecklas. Rederiet skulle få sitt namn från grundarens förnamn plus initialen från andra namnet,
STEN A. Efter att den första affärsverksamheten utvecklats på landbacken, bl.a.
skrotåtervinningsföretaget Stena Metall, gav sig SAO ut på havet. 1946 blev SAO ägare till sitt
första fartyg , det lilla lastfartyget M/S DAN. Vid sidan av övrig affärsverksamhet började en liten
flotta växa fram mest bestående av äldre och mindre fartyg. Många fartyg tillhörde flottan endast
under en kort tid innan de åter såldes.
SKAGENLINJEN
1962 bildade SAO SKAGENLINJEN RED AB. Ett fartyg, det danska M/S ÖSTERSÖEN, chartrades in och sattes i trafik
på linjen Göteborg- Skagen den 21 december 1962. Denna trafik pågick i tre månader då isen
därefter stängde Skagens hamn och fartyget togs ur trafik. Senare under 1963 återupptogs Skagentrafiken,
även nu med inchartrat tonnage. I juli 1963 sätter SAO sitt första egna fartyg i trafik S/S SKAGEN II
på linjen Lysekil-Skagen. Redan mindre än ett år senare fick Skagenlinjen sitt första nybygge
levererat, M/S POSEIDON. Utöver linjen på Skagen började man redan 1963 driva trafik även på
Fredrikshavn. Under de första åren gjordes även försök att driva linjer på ett flertal
olika orter som t.ex. Uddevalla-Marstrand-Skagen, Göteborg-Läsö, Bergkvara-Alinge. Efter 1966 var det dock
Göteborg-Fredrikshavn som blev ensam kvar av dessa linjer. Konkurrensen med det 1936 etablerade rederiet
Göteborg-Fredrikshavns Linien (SESSAN) hade börjat.
Utöver trafiken västkusten-Danmark startades linjer mellan Trelleborg-Kastrup, Halmstad-Helsingör,
Nakskov-Kiel samt en linje mellan Calais och Tillbury under namnet "The Londoner". Den sistnämnda linjen lades ned
1968, men Stena skulle komma tillbaka till engelska kanalen några decennier senare. Även på östkusten
gjorde Stena satsningar. 1965 startades en linje Stockholm-Mariehamn. Denna kom att överleva ända fram till 1975.
I samband med att trafiken på Skagen avvecklades försvann även namnet Skagenlinjen. Från hösten
1965 marknadsförs rederiet under namnet STENA LINE.

M/S ÖSTERSÖEN - Skagenlinjens första passagerarfärja
VÄGEN TILL VÄRLDSLEDANDE
1967 startar linjen Göteborg-Kiel, en linje som kommer att utgöra en av hörnstenarna i rederiets framtida
utveckling. Först 12 år senare satsar Stena på en ny linje, nämligen Oslo-Fredrikshavn.
Kraftmätningen mellan Stena och Sessan når sin kulmen i början av -80talet. En dålig
sjöfartskonjunktur samt befarad överetablering när nya färjor levereras tvingar fram en situation
där Stena 1981 övertar Sessan. Under en kort tid är rederiets namn Stena-Sessan linien, men mycket snart
faller namnet Sessan definitivt bort.
Ett år senare övertar Stena linjen Varberg-Grenå, den sista resten av Bonnierföretagens
rederiverksamhet.
I slutet av -80talet började Stena agera mer aktivt på internationellt vatten. En linje mellan Kanada och USA
köps upp samt en linje mellan Holland och England.
Det stora genombrottet kom dock 1990 när man efter
långdragna förhandlingar, avgjorda i domstol, till slut lyckades förvärva det stora engelska
rederiet Sealink British Ferries som drev linjer på engelska kanalen och Irländska sjön. I ett slag blev nu
Stena världens största färjerederi.
Affären grävde djupa hål i Stenas kassa och ett tag balanserade rederiet på konkursens slaka lina.
Dessutom hade Sealinks tidigare ägare svårt att fördra att han förlorat striden om rederiet till Stena.
Kanske var det därför som han några år senare bjöd Stena konkurrens på paradlinjen
Göteborg-Fredrikshavn genom att starta Seacat.
1999 köper Stena upp den svenska delen av SCANDLINES. Med detta köp gör Stena en inbrytning på den
expanderande trafiken på södra Östersjön. Scandlines fartyg fortsätter sin trafik under
oförändrat rederinamn.
Stena gjorde även ett försök att komma över de danska och tyska delarna av Scandlines men tyskarna
motsatte sig detta köp, varför Scandlines övriga linjer drivs utan ägarandel av Stena.
AVSLUTNING
När detta skrivs i september 2001 består Stenas skandinaviska linjenät av följande linjer:
Göteborg-Fredrikshavn, Oslo-Fredrikshavn (Göteborg, angörs 1 gång per vecka), Göteborg-Kiel, Göteborg-Travemünde
(ej passagerartrafik), Varberg-Grenå, Karlskrona-Gdynia, samt Scandlines linjer Trelleborg-Rostock ,
Trelleborg-Sassnitz samt del i linjen Helsingborg-Helsingör.
Stena har ända från starten styrts som ett familjeföretag, först med Sten A Olsson i ledningen senare
efterträdd av sonen Dan S Olsson. Börsintroduktion 1988 ändrade inte mycket på att den verkliga makten
fortfarande låg i familjen Olssons händer. 12 år efter börsintroduktionen löste Stena in aktierna och
återgick till att vara ett familjeföretag.
Utöver passagerarfärjeverksamheten har Stena byggt upp en stor flotta med lastfärjor. Man driver dessutom
genom rederiet CONCORDIA ett stort antal stora tankfartyg. Dessutom har Stena varit aktivt inom offshoreindustrin där
man ägt både supplyfartyg och borriggar.
I denna sammanställning presenteras Stenas svenskflaggade fartyg, vilka till mycket stor del är
passagerarfärjor.
Vykort av Stenas lastfärjor och övriga fartyg är tyvärr sällsynta, så information om dessa
fartyg, samt Stenas utlandsflaggade färjor får sökas på annan plats.
TILLBAKA TILL STENA HUVUDSIDA
|
|