|
STOCKHOLMS REDERI AB SVEA FINLANDSTRAFIKEN - SILJA LINE

Till SVEAS PASSAGERARFARTYG
Till HISTORIK STOCKHOLMS REDERI AB SVEA
"De samseglande"
Reguljär åretrunttrafik mellan Sverige och Finland kom igång 1870 genom postverkets fartyg S/S POSTILJONEN.
Turen gick från Grisslehamn till Eckerö på Åland.
Reguljär trafik mellan Stockholm och finska fastlandet kom igång 1894 då finska Ångfartygs AB,
FÅA, startade sin linje mellan Stockholm och Hangö. Några år senare bildas finska Ångfartygs
AB Bore i Åbo. Detta rederi startar 1898 linjen Stockholm-Mariehamn-Åbo, den linje som blivit klassisk för
finlandstrafiken och fortfarande är en viktig linje. För att möta konkurrensen från andra rederier
inleder FÅA och Bore ett samarbete bland annat på linjen Stockholm-Åbo.
Under första världskriget låg linjetrafiken mellan Sverige och Finland i princip nere. Efter kriget hade
Finland vunnit sin självständighet och man ville snabbt komma igång med trafiken till Sverige igen.
FÅA och Bore tänkte återuppta sitt samarbete på Stockholm-Åbo linjen men nu ville även
Sveabolaget delta i denna trafik. Så blev också fallet.Strax efter Åbolinjens start öppnar Svea och
FÅA linjen Stockholm-Helsingfors, tio år senare blir även Bore en partner på denna linje. Från
och med 1918 drivs finlandstrafiken av "De samseglande", en konstellation som består fram till 1980 då Bore
väljer att lämna samarbetet och lämnar sin andel till de två kvarvarande intressenterna.
Från starten 1918 fram till 50talet drev dessa rederier Finlandstrafiken under namnet "De Samseglande". De insatta
fartygen var klassiska ångfartyg. Först i slutet av 50talet kom ett nytänkande vad gäller fartygen.
Anledningen var att man nu börjat få konkurrenter med nya tankar för hur modern färjetrafik skulle se
ut. Konkurrensen kom från de bolag som senare skulle bli VIKING LINE och utgöra huvudkonkurrensen till
"De samseglande".
SILJA LINE
1957 bildar "De samseglande" dotterbolaget OY/AB SILJAREDERIET i Åbo. Rederiets första fartyg blev Sveas gamla
ångare Heimdall som nu fick namnet S/S SILJA under finsk flagg.
Under de kommande åren skulle Svea och de samseglande bolagen komma att utveckla färjetrafiken till Finland till
kryssningsverksamhet med stora och moderna kryssningsfärjor. Konkurrensen med Viking Line ledde under 70- och 80talen
till att fartygsflottan snabbt förnyades och att fartygen blev allt större och luxuösa.
Siljas trafik till Åbo bedrevs som åretrunttrafik medan linjen till Helsingfors gjorde uppehåll under
vintermånaderna. Först 1972 öppnades Helsingforslinjen för året runttrafik.
Även om Siljarederiet bildades redan 1957 drevs verksamheten fortfarande som under "samseglingstiden". Fartygen hade
respektive ägarrederis skorstensmärke och inget av fartygens yttre marknadsförde namnet Silja. För
Sveabåtarna var det Sveas klassiska vita skorsten med svart S och efter 1981 fick färjorna Johnsons skorsten.
Först i början av 70talet målades "Silja Line" på fartygens sidor och under 90talet får fartygen
gemensam skorsten med den välkända Siljasälen.
1987 övertar Effoa (tidigare FÅA) och Johnson Line Sallyrederiet som kommit på obestånd. I detta
rederi ingår bland annat Vasabåtarna, Sallys östersjökryssningar samt Sallys tredjedel av Silja Lines
konkurrent Viking Line.
Denna ägardel av Viking Line blev ohållbar och såldes efter en kort tid till de kvarvarande
ägarrederierna i Viking Line.
Samtidigt köptes Ånedin Linjen som driver kryssningstrafik mellan Stockholm och Åland med den gamla
Sveaveteranen Baltic Star ex.Birger Jarl.
Som komplement till kryssningsfärjorna bildas dotterbolaget Rederi AB Sea Wind 1989 med syfte att tillhandahålla
enklare och billigare transporter av gods och passagerare.
Under 1989 genomför Effoa och Johnson Line en sammanslagning av all sin passagerartrafik i EffJohn International.
Året efter tas nästa steg i denna utveckling då Effoa och Johnson Lines passagerartrafik slås samman
i EffJohn AB. 1995 ersätts moderbolagsnamnet EffJohn med Silja Oy Ab.
Ägaregruppen bakom Silja Line ombildas senare till Neptun Maritimes. Detta bolag säljer 1999 51 procent av
aktierna till det brittiska rederiet Sea Containers som i sin tur säljer 1% vidare till Gotlandsbolaget. Bakom Silja
Lines nya ägare Sea Containers står James B. Sherwood. Inom svensk sjöfart har han tidigare varit känd
som Stena Lines motståndare i kampen om Sea Link/Brittish Ferries samt ägare av Stenas konkurrent på linjen
Göteborg-Fredrikshavn, Sea Cat.
|
|