Åter alfa
Åter År
BRYGGAN
TRANSATLANTIC
REDERI
TILLBAKA
Framåt alfa
Framåt år
BULLAREN

M/S BULLAREN

Reg:6002 Byggd:1918 Varv:GVC
DW:9.400 BR:5.749
Mått:133,2x17,1x8,2 Knop:14
I april 1940 lastade Bullaren kol i Methil för Sverige. När tyskarna ockuperade Norge och Danmark den 9 april 1940 och lade ut Skagerrakspärren, omdirigerades Bullaren till Bordeaux.
Fartyget skulle sättas in på ett 13 månaders charterkontrakt för Mission Francais de Transport Maritimes
När fransmännen lastade fartyget med krigskontraband, avsedd för Casablanca, vägrade besättningen att avsegla. Under 2 månader försökte man förmå besättningen att avsegla, utan att lyckas. Slutligen beslagtogs fartyget och besättningen sattes iland. Ockupationsbesättningen klarade dock inte av att få igång fartyget. Efter det att den nye befälhavaren begått självmord och övermaskinisten försvunnit, troligen häktad, bogserades faryget åter till kaj och lasten lossades.
I juli intog tyskarna Bordeaux och Bullaren förklarades pristagen
Bullaren blev 1941 frigiven av en prisdomstol i Hamburg. Transatlantic valde dock att sälja fartyget, till 10% av dess värde, till Tyskland
Redaransvaret lades 1944 på ESSENBERGS RED, Hamburg. M/S TANGA.
Fartyget togs som krigsbyte av England 1945 som erbjöd Transatlantic att återta fartyget. Transatlantic avböjde detta.
Fartyget tilldelades 1947 till John T Essenberg. Efter omfattande reparationer sattes M/S TANGA åter i trafik 1950.
Såld 1953 till WOERMANLINE, BRD. M/S TANGA
Såld 1961 till PANEX LTD (C M Willie & Co), England. M/S PAMARU.
Upphuggen 1961 i Japan.


BULLAREN

BULLAREN

BULLAREN
M/S TANGA