|
AND. SMITH REDERI AB
1906 återvände Anders Smith till hemstaden Uddevalla efter en tids arbete i utlandet. Han hade samlat ihop
tillräckligt kapital för att införskaffa en 40 år gammal brigg vid namn Amanda. Redan efter
några år förliste detta fartyg och det skulle ännu dröja innan rederirörelsen tog fart, men
det var ändå med detta fartyg som verksamheten inleddes.
Anders Smith kom att starta en importfirma för kol och koks i Uddevalla och nu väcktes intresset av att
transportera till Sverige med egna fartyg. 1917 bildade And. Smith därför rederirörelsen Ferlef. Detta
rederi tillfördes ett mindre fartyg som sattes in i nordsjötrafik men även detta fartyg förliste efter
kort tid varefter rederiet stod utan fartyg i 10 år. Tillsammans med Gösta Dalman inköpte And. Smith 1917
stockholmsrederiet STEAM.
1921 flyttar And. Smith och hans bolag till Stockholm och det är nu som verksamheten börjar ta fart. Fram till
andra världskriget drevs verksamheten med ångfartyg huvudsakligen i trafik med skogsprodukter ut och kol och
koks hem. Under slutet av 30talet bildades ett finskt dotterbolag ditt ett stort antal av fartygen flaggades ut. När
Finland involverades i Andra världskriget flaggades fartygen åter till Sverige varefter detta dotterbolag
avvecklades.
1947 ingick And Smith ett samarbete med Västerviksrederiet Ragne i linjen Swedish Chicago Line. SCL bedrev linjetrafik
mellan Sverige och De Stora Sjöarna med s.k. Lakefartyg, specialbyggda för att klara slussarna till detta
sjösystem. Den nya linjen fick stor framgång och det var denna verksamhet som kom att bli dominerande för
rederirörelsen. And. Smith avled 1953 och efterträddes då av sonen Anders Robert Smith Under hans ledning
byggdes en verksamhet upp inom oljehantering med egna cisterner och distributionsnät.
1956 ändras rederinamnet från Ferlef till And. Smith Rederi AB.
Vid sidan om de egna fartygen drev rederiet även ett antal fartyg i charter för trafiken till De Stora
Sjöarna.
Även om det verksamheten i SCL som dominerade efterkrigstiden ägde man också två större
tankfartyg, båda dock under kort tid. 1968 såldes det sista Lakefarytget och rederiet stod nu en kort tid utan
egna fartyg. Ett 25.000tons bulkfartyg inköptes samma år men detta fartyg såldes året efter. 1971
avvecklades SCL trafik definitivt och med detta upphörde den egna sjöfartsverksamheten.
Bolaget kom dock att få ett liv till efter det att And Smith AB sålts till finska THOMESTO OY. Detta ”nya”
bolag kom att bli andelsägare i ett antal svenska fartyg under början av 80talet med som mest 50% i
vintankern M/T VINLANDIA.
|
|