BRYGGAN
REDERIER
FARTYGSINDEX
TILLBAKA



CONSAFE



Källor





CONSAFE


Christer Ericsson började sin sjöfartsbana inom Broströmkoncernens olika linjerederier. Efter sjöbefälsskola fick han anställning av Stena och blev kvar i detta rederi fram till 1971. Nu gick Christer Ericsson i stället i land och startade firman Container Safe J C Ericsson AB. Företaget hade utvecklat ett enklare sätt att surra containers och andra skeppslaster, med tygband i stället för tung och otymplig kätting. Från denna verksamhet var inte steget långt till att införskaffa egna containers för uthyrning. Med denna verksamhet som bas växte snabbt bolaget vars namn nu förkortats till Consafe.
Efter de expansiva åren under 70talet ger sig Consafe nu in i offshore industrin. 1978 levereras Safe Astoria från Götaverkens Arendalsvarv, världens första nybyggda bostadsplattform. Verksamheten med bostads och serviceplattformar blev en succé och under 80talets första år var Consafe de svenska varvens räddning. Den expanderande oljeindustrin i Nordsjön var i stort behov av Consafe plattformar, utsikterna var stora för bolaget och aktiekursen gick snabbt uppåt.
Consafes djärva expansion visade sig dock något för våghalsig. En tillfällig svacka i offshorebranschen i mitten av 80talet innebar att bolagets likviditet inte räckte till. 1985 begär sig Consafe i konkurs och bolagets plattformar överförs till Svenska Varv som under några år driver dom vidare tills man hittat köpare.

Bostadsplattformarna förflyttar sig med eget maskineri flytande på pontoner. Framme vid sin destination sänks plattformen ner för att ligga stadigare i vattnet intill tex en borrigg.




BOKSTAVSORDNING
SAFE ASTORIA 1978
SAFE CONCORDIA 1980
SAFE GOTHIA 1981
SAFE HOLMIA 1982
SAFE JASMINIA 1982
SAFE KARINIA 1984
SAFE LANCIA 1984
SAFE / TRESURE SUPPORTER 1980