|
OLJEKONSUMENTERNAS FÖRBUND – OK:s REDERIER
Den svenska kooperativa rörelsen har sina anor från mitten av 1800talet. Främst är det kanske inom
dagligvaruhandeln som vi känner denna rörelse som ofta sammanfattas som ”Konsum”. Den kooperativa rörelsen
har dock haft betydelse även inom andra områden och i detta avsnitt är det rörelsens betydelse inom
oljemarknaden som står i centrum.
Under 1930talet bildas IC, Bilägarnas Inköpscentral. Man byggde upp ett eget distributionsnät med egna
mackar runt landet. Import av olja skedde genom fat lastade på skutor.
Efter kriget rustade Kooperativa Förbundet upp sin petroleumrörelse för att möta den
förväntade ökningen av bilismen.
1945 bildas Sveriges Oljekonsumenters Riksförbund OK av Kooperativa Förbundet, Bilägarnas
Inköpscentral, Svenska Lantmännens Riksförbund, Svenska Andelsfisk och Västkustfiskarnas
Centralförbund. Det nya oljebolaget kom att bygga upp egna oljedepåer runt om i Sverige I samband med detta
arbete anskaffade bolaget sina första fartyg, två äldre tankfartyg. Tanken var dock aldrig att ge sin in i
rederirörelse. Fartygen var i stället tänkta att användas som oljelagringsfartyg. Suezkrisen innebar
dock att ett av fartygen tillfälligt sattes i trafik för några resor, snart var hon åter i
tjänst som lagerfartyg igen.
1939 bildade Kooperativa Förbundet, genom sitt dotterbolag Superfosfat Fabriks AB, tillsammans med
Stockholms Rederi AB Svea,
REDERI AB SATURNUS . Syftet med detta rederi var att
driva tankfartyg,
en verksamhet som KF hade
uppenbara intressen i. Ett byggnadskontrakt på ett 15.000 tons tankfartyg övertogs från Svea. Saturnus kom
under sin tid att i huvudsak ägna sig åt tankfart även om det också förekom last och kylfartyg.
1956 enades Svea och KF att dela upp bolaget mellan sig. För OK:s del innebar det att de två fartygen
M/T Sirius och
M/T Scandius överfördes till OK och blev M
/T Oktavius och M/T Okturius. Därmed var också OK som fristående
rederirörelse bildad.
OK kom under sin tid som rederirörelse att äga egna fartyg för transport av såväl råolja
som kusttankers för raffinerade oljeprodukter ner till bunkertankers. Råolja transporterades till egna
raffinaderier, som t.ex. Scanraff, för vidare distribution av de färdiga oljeprodukterna till OK:s egna
oljedepåer och bensinmackar.
Under 1980talets sjöfartskris avvecklar OK sin rederiverksamhet. Samtidigt går statliga Svenska Varv in med
stödåtgärder för att rädda verksamheten vid Uddevallavarvet. Den rederirörelse som Svenska
Varv bildade för att driva dessa fartyg fick namnet Rederi AB Oktetten, fartygen fick namn som väl följde i
OK traditionen som t.ex. Oktella. Dessutom bar dessa fartyg OK:s skorstensmärken och gick i trafik för OK. I
praktiken kom OK rederirörelse att fortleva ännu ett antal år.
I slutet av 1990talet omorganiserares OK. Hela verksamheten från raffinaderier till distributionsnät slås
samman med andra bensinbolag eller säljs av. Så bildas Preem 1996 tillsammans med Texaco där raffinaderier
och OK:s bensinstationer i syd och Västsverige ingår. Andra av OK:s stationer går samman med Q8.
Note: Kommandobryggan brukar som regel bara använda vykort för att illustrera rederiernas fartyg. OK har varit mycket
sparsamma med att ge ut vykort av sina fartyg. Däremot har man varit mycket frikostiga med vanliga foton av god kvalitet.
För OK gör jag därför ett undantag och använder även dessa foton i sammanställningen.
|
|