|
ONSTAD REDERIERNA
RED AB KUNGSOIL – RED AB MONACUS
Haakon Onstad föddes 1901 i Kristiania (Oslo). Efter avslutade studier gav han sig in i sjöfartsaffärer.
1932 bildar han sitt första rederi A/S MOLTZAUS TANKREDERI II. Rederiets första fartyg blev den svenska tankern
Pan Gothia. Eftersom tiderna var osäkra behöll säljarna intressen i fartyget som säkerhet och Rederi AB
Pagota bildades för att reda fartyget fortfarande under svensk flagg.
Tillsammans med brodern Niels bildar Haakon Onstad ett nytt rederi 1935, Onstad Shipping A/S.
I samband med att Tyskland ockuperade Norge 1940 fann Haakon för gott att lämna Norge och bosatte sig i
Kungsbacka där det svenska rederiet redan hade sin hemort. Samma år bildades ännu ett rederi nämligen
Rederi AB Kungsoil och 1943 bildas Rederi AB Monacus.
Under åren häremellan har även Munkedals Bruks tillförts Onstads affärsverksamhet.
Från tiden efter andra världskriget bygger Onstad upp ett omfattande tankrederi. Genom sina beställningar
till Götaverken och Uddevallavarvet utnyttjar Onstad varvens tekniska utveckling. Genom detta drivs utvecklingen
på till ständigt större tankfartyg där Onstads fartyg ofta innehar titeln som Sveriges största.
Denna tradition fortsätter fram till Onstadrederiernas konkurs.
Parallellt med det svenska rederiet driver brodern Niels det norska Onstads Rederi A/S vidare under norsk flagg. Eftersom
detta rederis fartyg också döps med familjenamnet ”Onstad” kan det ibland vara svårt att skilja dessa
rederier åt. Detta norska rederi avvecklades 1985.
Under 60talet börjar Onstad också att intressera sig för bulkfartyg som komplement till de stora
tankfartygen.
1970 talet innebar stora påfrestningar för alla rederier, särskilt då tankfartygsrederier, och
Onstads var inget undantag. Trots den vikande konjunkturen gav sig rederiet in i sin största satsning någonsin
genom att vid Uddevallavarvet beställa 500.000tons tankern Nanny. Bygget drog stora summor ur rederiets kassa och 1978
orkade man inte länge med sina betalningar utan alla Onstads svenska bolag försattes i konkurs. Bygget av Nanny
fortsatte. Det ursprungliga ägarförhållandet där Onstads ägde 75% och Uddevallavarvet 25%
förändrades nu så att Munkedals AB tog över Onstads del, senare fördes ägandet över
till det statliga rederiet Zenith.
Tyvärr saknar jag rederiets riktiga vykort. I stället gör jag ett undantag och använder foton
från Götaverken samt vykort
utgivna av Uddevallavarvet.
|
|