|
HILLERSTRÖMS REDERIER
I början av 1890 investerar Nils Christian Corfitzon i ett eget fartyg, skonerten
BETTY. Redan 1896 får en 14-årig yngling anställning i den nystartade
rederirörelsen, nämligen Otto Hilding Hillerström. När N C Corfitzon
avlider 1913 blir det Hillerström som övertar Corfitzons efterlämnade bolag
och fartyg. Huvudbolaget har namnet Rederi AB Helsingborg med bokstaven H i skorstenen.
Med tiden blev det nog så att de flesta läste detta "H" som Hillerström, det
namn som vanligen användes för de bolag som ingick i den Hillerströmska
rederirörelsen. O H Hillerström var med i rederiets ledning fram till 1960. Han
avled 1965 och rederirörelsen övertogs då av sönerna Folke och
Carl-Otto.
Efter att inledningsvis endast ha haft segelfartyg i sin flotta inleddes
ångfartygsepoken 1895 genom bildandet av Rederiaktiebolaget Helsingborg. Detta rederi
blev en framgång för ägarna men istället för att expandera valde
Corfitzon att starta nya rederibolag som t.ex. Rederi AB Luggude.
Hillerström ombildar 1921 sin rederirörelse men den nya rörelsen
övertar namnet Red AB Helsingborg. Värt att notera är att Bernhard Ingelsson,
Transmarins legendariske redare, ingick i den nya styrelsen. Hillerström och Transmarin
tycks ha följts åt genom historien genom fram till det sista årens samarbete
i bolaget Transhill.
Från starten drevs bolagets fartyg i traditionell trafik med skogsprodukter till
England och kontinenten och kol/koks som returlast. Efter hand kom även
atlanttrafiken att få betydelse för rederiet. Efter andra världskriget gav
sig Hillerströms in på linjetrafik mellan Australien och Japan/sydostasien. Det
var denna trafik som kom att bli helt dominerande fram till bolagets avveckling. Det blev
alltså ett Helsingborgsrederi som namngav sina fartyg efter grekiska öar som
sysselsattes i fjärranösterntrafik.
Under slutet av 60-talet och fram mot mitten av 70-talet avvecklas bolaget efterhand. Kring
1975 har samtliga egna fartyg sålts.
Några närmare upplysningar om bolagets sista tid har jag inte och är
därför tacksam för information som gör denna text mer heltäckande.
Red AB Malmöhus, Malmö, ägdes av Otto Hillerströms bror Ture. Fartyget M/S Hillersborg
tas av denna anledning med i denna sammanställning.
|
|