|
1884: Levererad till Hallands Ångbåts AB, Halmstad. S/S HALLAND
1918: Såld till TRAWL AB SILL, Göteborg.
Omgående vidaresåld AE APPELBERG, Stockholm.
Avsikten var att sälja fartyget vidare till Finland, Appelberg var VD i ett dotterbolag till BORE. Denna affär
stoppades
eftersom det vid detta tillfälle rådde importförbud av fartyg till Finland
1918: Kolliderade i Stockholms norra skärgård, på resa till Finland, med tyska ångaren CRONSHAGEN.
S/S HALLAND:s barbordssida revs upp och fartyget styrde mot land för att inte sjunka i farleden
Vraket övertogs av REDERI AB HALLAND, Åbo vilka lät bärga och reparera fartyget
1920: Såld till RED AB BORE, Åbo
1928: Omdöpt till S/S BORE II, efter ombyggd 1928 vid Finnboda Varv.
1929: Såld till HANS von RETTING, Åbo. Ombyggd till lustyacht vid Chrichton-Vulkan, Åbo. S/S SEAGULL.
1936: Donerad till finska staten för att användas som presidentyacht. S/S AURA.
1939: Ombyggd till konvojfartyg i finska marinen. S/S AURA II
1940: Sjönk efter att en sjunkbomb exploderat ombord under beskjutning av fientligt fartyg. Fartyget slets sönder
och sjönk snabbt varvid 26 besättningsmän omkom.
RED AB BORE, Åbo
|