|
M/S GÖTALAND |
Reg: 9132 | Byggd: 1892 | Varv: Bergsunds Mek Verkstad, Stockholm | |
Pass: 144 | BR: 125 | Mått: 25,7x4,9x2,9 | |
Maskin: 2st 6cyl GM-disel | HK: 320 | Knop: 12 |
1892: Levererad till Kongliga Lotsverket, Västra distriktet. S/S GÖTEBORG 1894: Flyttas till Norra lotsdistriket. S/S GEFLE 1908: Fartygets namn ändras till S/S GÄFLE i samband med stavningsreformen 1945: Utrangerad och upplagd. S/S ARGO 1948: Såld till Rederi AB Robur, Stockholm. Ombyggd till passagerarfartyg 1949: Såld till PR i Stallarholmen Gunnarsson, Hollner och Hultqvist. S/S STALLARHOLMEN 1950: Överförd på Stallarholmens Rederi AB, Stallarholmen 1951: Ombyggd till motorfartyg 1954: Såld till Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg. M/S ATHENA 1954: Ombyggd vid Bohus Varv 1957: Rederiet gör konkurs 1957: Såld till Nordell och Nordensson, Lidingö. M/S GÖTALAND 1960: Såld till Rederi AB Göta Kanal, Lidköping 1969: Såld till L Carlsson, Göteborg 1976: Såld till Oskarshamns Rederi AB, Oskarshamn. M/S BLÅ JUNGFRUN 1980: Såld till HB Rederi Karl XII, Rindö. M/S KARL GUSTAV 1981: Omdöpt till M/S KUNG CARL GUSTAF 1983: Såld till Båtrestaurang G VII AB, Stockholm 1987: Såld på exekutiv auktion till Rederi AB Karl XII, Idre 1990: Hemorten ändras till Stockholm 1992: Såld till Optimal Ord & Bild, Uppsala 2005: Såld till Skärgårdstrafik i Uppsala AB, Uppsala 2013: Såld till AB Rederi Fyris, Uppsala 2018: Konkursboet säljer fartyget till ROYAL SHIPPING SWEDEN AB, Gävle |