|
GORTHON REDERI AB
1915 startar B O Börjesson, Frans Börjesson samt Johan E Gorthon Rederi AB Activ i Helsingborg med
Frans Börjesson som VD. Några år senare 1921 bildar samma herrar ytterligare ett rederi nämligen
Red AB Geifon nu med Johan E Gorthon som redare. Med bildandet av dessa bolag var grunden lagd för det som skulle
komma att utvecklas till Gorthons Rederier. Av dessa herrar var BO Börjesson äldst och far till Frans.
Johan E Gorthon gifte sig med B O Börjessons dotter och så var hela rörelsen en familjeangelägenhet.
Efter det att Frans avlidit 1928 är det Johan E Gorthon som övertar ansvaret för rederirörelserna.
1921 bildades även Red AB Aurora med Frans som VD och 1924 bildades Rederi AB Gylfe.
1935 införlivas Aurora med Active och året efter blir Active ett helägt dotterbolag till Gylfe. 1945
köper Gylfe upp alla aktier i Gefion. Slutligen genomförs 1960 en fusion mellan bolagen så att Gefion
och Active går upp i Gylfe. I samband med detta bildas Red AB Gorthons 1960, ett bolag som dock förblir ett
pappersbolag utan någon verksamhet. Först 1974 blir Gorthons Rederier AB ett aktivt bolag genom att köpa
Gylfes tillgångar.
Från starten var rederiets trafik som ett klassiskt nord-östersjö rederi med kol och trälaster i
trampfart. Mot slutet av 1920-talet började dock rederiet att komma in på kontraktsfart med pappersmassa till
Canada och England, en verksamhet som senare skulle komma att utvecklas till rederiets speciallitet.
Efter kriget börjar man även att intressera sig för tankfart och det första tankfartyget
införskaffas 1949. Denna verksamhet avvecklas 1971 då rederiet allt mer inriktas på den verksamhet som
gjort Gorthons känt, nämligen specialister på transport av olika skogs och pappersprodukter.
Även bulkfartyg har funnits i flottan och till och med ett kylfartyg.
Under slutet av 1980-talet blir Bilspedition ägare till Gorthons och ingår då i Bilspeditions planer
på ett Svenskt storrederi. Av dessa planer blir dock intet. Istället köps Gorthons 1990 upp av
Bylock & Nordsjöfrakt B&N. Under en period försvinner nu Gorthons klassiska skorstensmärke från
världshaven då fartygen får B&N:s skorstensmålning. 1997 väljer B&N att utdela Gorthon Lines
till aktieägarna och göra rederiet till ett självständigt bolag igen och med detta återkommer
den klassiska Gorthons kringlan som skorstensmärke.
2005 fusioners B&N och Gorthon Lines och bildar Transatlantic, ett klassiskt rederi som nu återuppstår i annan regi
|
|