|
CEMENTA REDERIER
För att ta till vara Gotlands kalktillgångar och omvandla dessa tillgångar
till cement bildades 1917 Slite Cement & Kalk. Eftersom en stor del av bolagets kunder fans
på fastlandet var behovet av sjötransporter givet från början, Bolaget
fann insåg fördelar med att sköta transporterna med egna fartyg alltså
; införskaffades omgående ett eget fartyg, motorseglaren Fredrika om 85 DW-ton.
Med detta var rederirörelsen inledd.
Efter andra världskriget slås Slite Cement ihop med Skånska Cement AB i
Malmö. Samtidigt ökar företagets behov av större fartyg och det är
nu som rederiet börjar få någon omfattning. Man hittar två
lämpliga fartyg vid Ekensbergs varv byggd för tysk räkning. Av
förklarliga orsaker har det tyska rederiet inte kunnat lösa ut fartygen som nu
tillförs det expanderande cementrederiet.
Rederiets fartyg är specialbyggda för cementhantering med utrustning för
att lossa lasten antingen genom att cementet skruvas eller blåses med tryckluft. I
första hand används fartygen för kusttrafik. För längre transporter
används i huvudsak större bulkfartyg. Eftersom de större bulkfartygen inte
kan lägga till i Slite ankras dessa fartyg upp utanför Slite och då
används Cementas egna fartyg för transporten från Slite ut till det
väntade fartyget.
Bolagets namn har genom åren ändrats p.g.a. nya ägarförhållanden
eller omorganisationer. Skånska Cement blev 1973 Industri AB Euroc för att 1979
bli Cementa. Med dessa bolagsförändringar har också följt att
fartygens hemmahamn förändrats. Efterkrigsflottan var till att börja med
hemmahörande i Malmö, från 1976 blev det Stockholm och slutligen Slite
från 1986.
|
|