|
RÖDA BOLAGET
GÖTEBORGS BOGSER OCH BÄRGNINGS AB
BERGNINGS OCH DYKERI AB NEPTUN
MALMÖ BOGSER AB
Göteborgs Bogsering AB grundades 1872 och redan samma år beställdes tre nybyggda ångbogserare
från Motala Verkstad. Fartygens namn, Ivar, Erik och Oscar skrevs med vit text på ett rött band runt
båtarnas skorsten.
Till en början ägnade sig bolaget åt hamnbogsering, huvudsakligen pråmdragning, i Göteborgs
hamn. Bolaget kom redan tidigt att kallas ”Röda Bolaget”, syftande på skorstenarnas röda band. Under
bolagets pionjär år kom man att köpa upp mindre konkurrenter inom Göteborgs bogserrörelser tills
man 1891 även köpte upp en av sina största konkurrenter Göteborgs Gamla Bogserings AB, även kallat
Vita Bolaget.
1918 köps Göteborgs Bogserings AB upp av Tirfing och blir därmed en del av Broströmkoncernen. Under
Broströms regi utvecklas Röda Bolaget från hamnbogsering till även bärgningsverksamhet
accentuerat av beställningen av Fritiof, vid beställningen världens starkaste bärgningsfartyg. I
samband med detta ändras bolagets namn till Göteborgs Bogser och Bärgnings AB.
Broströms strategi att bygga upp ett stort bogser och bärgningsbolag fortskrider genom uppköp av Malmö
Bogser 1938 och Bergnings och Dykeri AB Neptun 1942.
Neptun bolaget bildades 1870 och var alltså två år äldre än Röda Bolaget. Med sin bas i
Stockholm hade detta bolag utvecklats till det domninerande bogser och bärgnings rederiet på östkusten.
Namnet Neprtun och dess skorstensmärke lever vidare även efter uppköpet.
Under mitten av 1970talet omorganiseras verksamheten så att namnet Röda Bolaget används i alla hamnar
där tidigare bolagets dotterbolag verkat under egna rederinamn. Namnet Neptun används för bolagets
internationella verksamhet.
I samband med Broströms omkonstruktion 1984 köper Broströms huvudägare Asken och Investor ut
Röda Bolaget . Med 50 % vardera bildas AB Neptun Röda Bolaget. I samband med detta genomfördes ett
samgående med Johnsonägda C L Hanssons Bogserings AB i Göteborg. Detta bolag hade i början av 80talet
tagit över Bohus Tug AB från Uddevalla.
Det nya bolaget fick namnet Scan Tugs och nu ändrades bogserbåtarnas färgsättning. Fartygens namn
målades nu i gult på blå botten på fartygens skorstenar, borta var det välkända
”Röda Bolaget”. Efter ytterligare några år ändras skorstensmärket så att Scan Tugs
logga, en stiliserad bogserkrok, sätts i skorstenen.
Denna ägarkonstellation blev dock inte gammal. Redan i slutet av 1985 drog sig Johnsons ur verksamheten och
AB Neptun/Röda Bolaget blev nu ensamma ägare till Scan Tugs. Med detta kom så småningom
också de välkända skorstenarna åter.
Förutsättningarna för bogserbåtsverksamhet hade på kort tid förändrats. Den
internationella sjöfartskrisen hade slagit hårt mot Sverige. I princip alla de stora varven var borta och
därmed alla de uppdrag som dessa gett till Röda Bolaget. Dessutom hade fartygen genomgått en modernisering
som bland annat innebar att allt fler fartyg klarade av att angöra hamnarna utan assistans av bogserbåtar.
Redan 1987 var det dags för en ny fusion denna gång med norska intressenter bland andra Bukser och Berjning AS.
I samband med detta försvann namnet Scan Tugs och det blev åter Röda Bolaget.
1999 säljer de norska huvudägarna Röda Bolaget till det danska bogser och bärgningsrederiet Svitzers,
som ingår i A P Möllerkoncernen. Huvudkontoret för Röda Bolaget blir dock kvar i Göteborg. 2002
försvinner Röda Bolagets klassiska rödabands skorsten och ersätts med Svitzers blå "Georgs" kors
på vit botten.
Tyvärr har jag inte fullständiga uppgifter om alla bogserfartyg. Jag tar gärna emot
kompletterande information.
Flertalet bilder från Röda Bolaget är offsettbilder som bolaget delade ut i reklamsyfte, alltså
inte vykort.
|
|