|
SVENSKA ORIENT LINIEN |
||||
SOL:s skorstensmärke 1911-1957 samt 1978-84 |
|
SOL:s skorstensmärke 1957-1978 |
SVENSKA ORIENT LINIENI augusti 1911 började Broströms intressera sig för att starta en linje till Medelhavets östra delar samt upp i Svarta Havet. Bara några månader senare, i oktober, var trafiken på denna linje i gång under namnet SVENSKA ORIENT LINIEN (SOL) men under moderbolaget Tirfings regi. Trafiken blev framgångsrik men kortvarig p g a första världskriget vilket ledde till att trafiken lades ner under åren 1914-19. När trafiken kom igång igen skedde det under det nybildade dotterbolaget Ångfartygs AB Sverige-Levanten. Detta rederi tillfördes ett antal av Broströms äldre ångfartyg. 1927 ombildas verksamheten igen då Sverige-Levanten läggs ner och Svenska Orient Linien återkommer som en linje ingående i Tirfing. 1957 bryts SOL ut ur moderbolaget Tirfing och bildar ett fristående rederi inom Broströmkoncernen. Nu får rederiet eget skorstensmärke efter att tidigare haft samma som Tirfings övriga fartyg. SOL kom att bli en del av Red AB Broström vid bolagets ombildning 1978 då bolagets fartyg åter fick Tirfings gamla skorstensmärke. SOL linjenät gick till hamnar i Medelhavet men man drev under en tid även linjen Boomerang Line mellan Sydamerika/västindien och Australien. Denna trafik lades ner 1960. SOL fick också ansvaret för det kylfartygs rederi, Atlanttrafik, som Broströms och Trelleborgs Ångfartyg/Malmros ägde gemensamt. När Broströms verksamhet togs över av Transatlantic 1984 började en tid av snabba ägarbyten för SOL. Bolaget blev en del av Bylock&Nordsjöfrakt, Skärhamn för att 1997 knoppas av till ett fristående börsnoterat rederi. SOL traditionen förs vidare genom att flera av de sista fartygen som Broströms beställde för sin medelhavstrafik ännu går i trafik för det nya SOL. Kommandobryggans historik över SOL handlar enbart om åren inom Broströmkoncernen. Vykort utgivet av det "nya" SOL med sina rötter i B&N |