BRYGGAN
REDERI
SKÅNSKA FÄRJOR
FARTYGSINDEX
TILLBAKA



TRAVE LINE - SAGA TRAVE LINE - TT-LINE.


Källor


TT-Lines skorstensmärke


1962 startade det tyska rederiet TT-Line åretrunt trafik på linjen Trelleborg-Travemünde. Detta var startskottet för en våldsam utveckling av färjetrafiken på färjelinjer mellan Sverige och Tyskland, med stundtals förödande överetablering.
SJ Färjerederi svarar med att starta en linje mellan Malmö-Trelleborg-Travemünde. Linjen drivs med inchartrat tonnage från Halmstadsrederiet Lion Ferry, som kommer att leda till ett långvarigt samarbete med SJ. Året efter startar Finska Finnlines trafik från Helsingfors via Nynäshamn/Karlskrona till Travemünde. Samma år startar Sveas dotterbolag i Helsingborg, Linjebuss International, linjen Hälsingborg-Köpenhamn-Travemünde under namnet Trave Line. Dessutom ger sig Lion Ferry, på egen hand, in i konkurrensen genom att starta linjen Halmstad-Köpenhamn-Travemünde. All denna överetablering kröns med att det relativt nya Stena Line startar trafik från Göteborg till Kiel.
Redan 1967 går Lion Ferrys trafik samman med Svea/LB under poolnamnet Trave Line, ett samarbete Lions helt lämnar 1969.
1976 kommer nästa stora sammanslagning då den av SJ ägda malmötrafiken går ihop med Trave Line i en samarbetspool. Detta sker under namnet Saga Linjen som läggs upp så att passagerartrafiken går från Malmö och lastbilstrafiken från Helsingborg.
Koncentrationen fortsätter 1981 när Sagalinjen går in i ett samarbete med tyska TT-line och bildar TT-Saga Linjen, en verksamhet som 1986 byter namn till TT-Line.
1983 läggs Malmölinjen ner vilket ger utrymme för en ny aktör på traden Malmö-Travemünde, nämligen Red AB Nordö som nu startar trafik med lastbilsfärjor.
1992 säljer SJ:s dotterbolag Swedcarrier sin del av TT-Line till Gotlandsbolaget, som senare samma år säljer vidare till tyska TT-line. Efter detta är TT-Line åter ett helt tyskt rederi, trots detta väljer man att använda svensk flagg på ett antal av fartygen.
I denna sammanställning redovisas utvecklingen för den svenska trafiken som idag är är det tyskägda TT-Line


2013 drivs svenskflaggad färjetrafik mellan Sverige och Tyskland av;
Stena Line på linjen Göteborg - Kiel samt Trelleborg - Rostock/Sassnitz, den senare linjen övertagen genom köp av Scandlines
Finnlines på linjen Malmö - Travemünde, linjen övertagen ab Nordö
TT-Line på linjerna Trelleborg - Travemünde/Rostock



BOKSTAVSORDNING:
M/S GUSTAV VASA 1965
M/S GUSTAV VASA 1973
M/S HUCKLEBERRY FINN 1988
M/S KRONPRINS CARL GUSTAF 1966
M/S NILS DACKE 1975
M/S NILS DACKE 1988
M/S NILS DACKE 1995
M/S NILS HOLGERSSON 1987
M/S PETER PAN 2001
M/S QUIBERON 1975
M/S SAGA STAR 1981
M/S SAGA WIND 1972
M/S SVEA DROTT 1966
M/S SVEA STAR 1968
M/S SVEABORG 1966
M/S SVEALAND 1972
HSC TT-DELPHIN 1996
ÅLDERSORDNING:
M/S GUSTAV VASA 1965
M/S KRONPRINS CARL GUSTAF 1966
M/S SVEA DROTT 1966
M/S SVEABORG 1966
M/S SVEALAND 1972
M/S GUSTAV VASA 1973
M/S SVEA STAR 1968
M/S NILS DACKE 1975
M/S SAGA STAR 1981
M/S SAGA WIND 1972
M/S QUIBERON 1975
M/S NILS HOLGERSSON 1987
M/S NILS DACKE 1988
M/S PETER PAN 2001
HSC TT-DELPHIN 1996
M/S HUCKLEBERRY FINN 1988
M/S NILS DACKE 1995





BRYGGAN
REDERI
SKÅNSKA FÄRJOR
FARTYGSINDEX
TILLBAKA