BRYGGAN
REDERI
SKÅNSKA FÄRJOR
FARTYGSINDEX
TILLBAKA



TRAVE LINE - SAGA TRAVE LINE - TT-LINE.


Källor


TT-Lines skorstensmärke


1962 startade det tyska rederiet TT-Line åretrunt trafik på linjen Travemünde-Trelleborg. Detta var startskottet för en våldsam utveckling av färjetrafiken på färjelinjer mellan Sverige och Tyskland, med stundtals förödande överetablering.
SJ Färjerederi svarar med att starta en linje mellan Trelleborg-Travemünde, senare lades även Malmö till routen. Linjen drivs med inchartrat tonnage från Halmstadsrederiet Lion Ferry, som kommer att leda till ett långvarigt samarbete med SJ. Året efter startar Finska Finnlines trafik från Helsingfors via Nynäshamn/Karlskrona till Travemünde. Samma år startar Sveas dotterbolag i Helsingborg, Skandinavisk Linjetrafik, SL, linjen Hälsingborg-Köpenhamn-Travemünde. Dessutom ger sig Lion Ferry, på egen hand, in i konkurrensen genom att starta linjen Halmstad-Köpenhamn-Travemünde. All denna överetablering kröns med att det relativt nya Stena Line startar trafik från Göteborg till Kiel.
Redan 1967 går Lion Ferrys trafik samman med Svea/SL under poolnamnet Trave Line, ett samarbete Lions helt lämnar 1969.
1976 kommer nästa stora sammanslagning då den av SJ ägda malmötrafiken går ihop med Trave Line i en samarbetspool. Detta sker under namnet Saga Linjen som läggs upp så att passagerartrafiken går från Malmö och lastbilstrafiken från Helsingborg.
Koncentrationen fortsätter 1981 när Sagalinjen går in i ett samarbete med tyska TT-line och bildar TT-Saga Linjen, en verksamhet som 1986 byter namn till TT-Line.
1983 läggs Malmölinjen ner vilket ger utrymme för en ny aktör på traden Malmö-Travemünde, nämligen Red AB Nordö som nu startar trafik med lastbilsfärjor. Nordö övertas 2002 av Finnlines
1992 säljer SJ:s dotterbolag Swedcarrier sin del av TT-Line till Gotlandsbolaget, som senare samma år säljer vidare till tyska TT-line. Efter detta är TT-Line åter ett helt tyskt rederi, trots detta väljer man att använda svensk flagg på ett antal av fartygen.
I denna sammanställning redovisas utvecklingen för den svenska trafiken som idag är är det tyskägda TT-Line


2013 drivs svenskflaggad färjetrafik mellan Sverige och Tyskland av;
Stena Line på linjen Göteborg - Kiel samt Trelleborg - Rostock/Sassnitz, den senare linjen övertagen genom köp av Scandlines
Finnlines på linjen Malmö - Travemünde, linjen övertagen AB Nordö
TT-Line på linjerna Trelleborg - Travemünde/Rostock



BOKSTAVSORDNING:
M/S GUSTAV VASA 1965
M/S GUSTAV VASA 1973
M/S HUCKLEBERRY FINN 1988
M/S KRONPRINS CARL GUSTAF 1966
M/S NILS DACKE 1975
M/S NILS DACKE 1988
M/S NILS DACKE 1995
M/S NILS HOLGERSSON 1987
M/S PETER PAN 2001
M/S QUIBERON 1975
M/S SAGA STAR 1981
M/S SAGA WIND 1972
M/S SVEA DROTT 1966
M/S SVEA STAR 1968
M/S SVEABORG 1966
M/S SVEALAND 1972
HSC TT-DELPHIN 1996
ÅLDERSORDNING:
M/S GUSTAV VASA 1965
M/S KRONPRINS CARL GUSTAF 1966
M/S SVEA DROTT 1966
M/S SVEABORG 1966
M/S SVEALAND 1972
M/S GUSTAV VASA 1973
M/S SVEA STAR 1968
M/S NILS DACKE 1975
M/S SAGA STAR 1981
M/S SAGA WIND 1972
M/S QUIBERON 1975
M/S NILS HOLGERSSON 1987
M/S NILS DACKE 1988
M/S PETER PAN 2001
HSC TT-DELPHIN 1996
M/S HUCKLEBERRY FINN 1988
M/S NILS DACKE 1995





BRYGGAN
REDERI
SKÅNSKA FÄRJOR
FARTYGSINDEX
TILLBAKA