|
STATENS JÄRNVÄGAR FÄRJEREDERIET
LINJER ÖVER ÖRESUND
Trafiken med järnvägsfärjor mellan Sverige och Danmark kom igång redan 1892 på linjen
Helsingborg-Helsingör och året efter på linjen Malmö-Köpenhamn. Båda dessa linjer
ombesörjdes med danska järnvägens färjor. Först 1900 när det var dags för en andra
färja på Malmö-Köpenhamnslinjen fick Sverige sin första järnvägsfärja,
S/S MALMÖ.
Under kommande år bestod förhållandet att järnvägsfärjorna över sundet i huvudsak
var danska. Linjen Malmö-Köpenhamn hade dock kvar en svensk järnvägsfärja, M/S MALMÖHUS.
Under andra halvan av 80talet startas en linje mellan Helsingborg och Köpenhamn under namnet DanLink. I denna
trafik sätts två större färjor in den danska M/S TRE KRONOR och den svenska M/S ÖRESUND.
I samband med att Öresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn öppnades 1999 avvecklades all trafik med
järnvägsfärjor över sundet.
LINJEN TRELLEBORG-SASSNITZ
FÖRE JÄRNVÄGSFÄRJORNA
Passagerartrafiken till kontinenten ombesörjdes med reguljära ångfartygslinjer från mitten av
1800-talet. Det var ofta fråga om de svenska kustångarna som förlängde sina turer ned till norra
Tyskland och då företrädesvis den gamla Hansastaden Lübeck.
Från västkusten var det Hallands Ångbåtsbolag som med framgång drev linjer till Tyskland, och
också ombesörjde trafiken över Öresund.
Från östkusten var det red AB Södra Sverige samt sedermera Stockholms Red AB Svea som fyllde samma uppgift.
Svea bet sig kvar kring sundet och blev grundare av mycket av den linjetrafik som än idag finns kvar.
Kortaste sträckan mellan Sverige och Tyskland är mellan Trelleborg och Sassnitz , det är därför
inget att förvånas över att det är denna sträckning som utgjort huvudlinjen mellan Sverige och
Tyskland.
Anekdoten berättar att Knut Wallenberg var på resa till Tyskland tillsammans med frun Alice. Vägen var
krånglig och gick via Danmark. Till råga på allt drabbades Wallenberg av dåligt bemötande och
efter några timmars väntan i ett dragigt hamnskjul blev hustrun sjuk. Knut Wallenberg bestämde sig efter
detta för att tillsammans med brodern sjökaptenen Gustaf, ansöka om att starta reguljär postlinje mellan
Trelleborg och Sassnitz. Svenska och Tyska postförvaltningarna accepterade och 1897 startade linjen som ett
samseglingsföretag mellan tyska Steetiner Dampfschiffs Gesellschaft och Wallenbergs Rederi AB Sverige-Kontinenten.
Från svensk sida sattes två fartyg in S/S REX samt hjulångaren S/S SVEA. Efter att Rex förlist 1900
och ersatts med ett för litet fartyg, S/S NORDSTJERNAN, och sedan också S/S SVEA gått på grund med
långvarig reparation som följd, skar sig kontakterna mellan Gustav Wallenberg och Poststyrelsen. Wallenberg
avtal sades upp och ersattes av Malmörederiet RED AB SVERIGE-TYSKLAND som gick in med två ångfartyg 1907.
Denna verksamhet blev dock kortvarig. De statliga järnvägsbolagen i Sverige och Tyskland hade planer på att
binda ihop kontinentaljärnvägarna och vilken sträcka var då lämpligare än Trelleborg
Sassnitz.
JÄRNVÄGSFÄRJORNA
1909 var de privata intressenterna utlösta och ersatta med järnvägsfärjor ägda av respektive
lands järnvägsbolag, för Sveriges del Statens Järnvägar, SJ. Linjen har allt sedan starten drivits
som en samseglingslinje mellan de båda järnvägsbolagen.
Från detta år och under
lång tid framöver var denna linje utan konkurrens.
Efter andra världskriget hamnade Sassnitz i DDR, medan en större del av godsströmmarna gick mot BRD.
Även turistströmmen lockades till västra Tyskland. SJ började därför redan 1953
trafikera Travemünde med sina järnvägsfärjor under sommaren.
Först fram emot 1960-talet började linjebilden på allvar förändras.
1965 startar SJ en ny linje på routen Trelleborg-Travemünde, något år senare läggs även Malmö till routen. Denna verksamhet presenteras under avsnittet
Trave/Saga/TT-Line.
Ända från starten 1909 drevs linjen Trelleborg-Sassnitz under det inofficiella namnet Kungsleden. I mitten av
1980talet får linjen dock det officiella namnet TS-Line för att 1994 ändras till HansaFerry. Samtidigt
startas linjen Trelleborg-Rostock.
Rederinamnet ändras 1991 från SJ färjetrafik till SweFerry AB då alla statliga (större)
färjerederier samlas under ett bolag. 1997 ändras rederiets namn till Scandlines AB samtidigt som de danska och
tyska järnvägsbolagen genomför samma namnändring, varefter namnet Scandlines finns som gemensamt
samlande namn för alla de gamla järnvägsfärjelinjerna.
1999 köps den svenska delen av Scandlines upp av Stena Line, Göteborg
Utöver de här redovisade linjerna har SJ även varit involverade i tågfärjetrafik mellan bl.a
Sverige-Finland samt Ystad-Polen.
|
|