|
REX-REDERIERNA
REDERIAKTIEBOLAGET REX bildades 1903 av Waldemar Beijer i Stockholm. Tanken var att rederiet skulle ge sig in i den
nystartade malmfrakten och för detta ändamål inköptes två ångare som fick namnen S/S NORD
ock S/S DROTT. Tre år efter bolagets bildande anställdes den då 18-årige Knut Malkolm
Källström, en person som skulle få stor betydelse för REX framtida utveckling. Under åren fram
till första världskriget har rederiet haft 4 fartyg i sin ägo och 1917 avslutas denna första REX
historia då rederiet, nu ägare till två ångare, köps upp av Transatlantic i Göteborg.
1923 gav sig Beijer åter in i rederibranschen genom att starta ett nytt rederi, även detta fick namnet
Rederiaktiebolaget Rex. I detta nybildade bolag blev K M Källström VD. Bolagets första fartyg blev en tre
år gammal ångare som fick namnet S/S ASPÖ. Med detta namn inleddes REXbolagets namntradition att uppkalla
sina fartyg efter öar i Stockholms skärgård. Samtliga fartyg i REXflottan fick namn i denna tradition och
inget önamn användes mer än en gång!
Det nya REX-bolaget följde samma inriktning som det första REXbolaget där malmtrafiken var främsta
sysselsättningen för bolagets fartyg. Större delen av rederiets fartyg köptes in second-hand och
förvånansvärt länge höll sig REX kvar vid ångfartygen, först i slutet av 50talet
börjar man överge ångan.
När K M Källström avled 1949 kunde sönerna Ragnar och Knut överta ett bolag som byggts upp till ett
betydande rederi Under 50- och 60talen fortsatte REX med samma inriktning som bolaget haft från starten, den enda
större förändringen var att man under 50talet kom att satsa på kombinerade malm/tankfartyg. Även i
denna verksamhet valde man att satsa på att köpa in second-handfartyg, bl a köptes två äldre
tankfartyg in från Transoil, fartyg som byggdes om till malmtankfartyg. Först under sextiotalet blev det mer
vanligt för REX att beställa sina fartyg direkt från varv.
I mitten av 60talet blir bröderna Källström mer aktiva med att förändra verksamheten. Man tar
initiativ att bilda ett modernt färjerederi för att ta upp konkurrensen med Svenska Lloyd på trafiken
Göteborg England. Detta färjerederi var ett samarbete med Transoil och det var initialerna från Transoil och
Rex som gav namnet TOR-Line.
Under 1965 kom REX att köpa upp resterna av Thordén Lines AB i Uddevalla. Senare samma år genomförs en
koncernbildning med Transoil, där även de anrika Göteborgsrederierna Bratt/Götha ingår.
Tiden som koncern blir dock kortvarig för REX. I början av 1967 köps REXkoncernen upp av Saléns. Namnet REX
består dock inom Saléns och de flesta fartyg behåller sina namn, men fick nu Saléns skorstensmärke.
1975 genomför Saléns en omorganisation och med denna försvinner REX bolagsnamn för gott och blir en del av
Salénrederierna AB.
REX-bolagen hade även genom åren ett stort antal fartyg i charter, dessa fartyg redovisas inte i denna
sammanställning. Vidare fanns dotterbolag som t ex Regulus och Regin men dessa bolags verksamhet tycks enbart ha varit
av administrativ art.
|
|