|
NORDSTRÖM & THULIN
1850 startar Carl Daniel Nordström en verksamhet för befraktning och klarering i Stockholm. Verksamheten
växer och kommer att innefatta alla delar av shipping. Basen för verksamheten ligger under den första tiden i
Nordströms goda kontakter med Åland. 1861 anställs den då 16årige Carl Gustaf Thulin i
företaget. Fem år senare blir han delägare till företaget som nu ändrar sitt namn till
Nordström & Thulin.
Under 30talet inledde N & T ett samarbete med den finska redaren Gustav B Thordén, en redare som senare skulle flytta
över sin verksamhet till Uddevalla.
Under efterkrigstiden satsade N & T på bulk/malmfrakt i nära samarbete med Gränges. Bolaget kom tidigt att
få ett stort internationellt engagemang med dotterbolag i t.ex. USA. Antalet fartyg som ägdes av N & T under
svensk flagg var begränsat då man hellre valde att ta utländska fartyg i charter eller driva egna fartyg
under annan flagg.
1993 köper N & T Walleniusrederiernas andel i stortankrederiet Argonaut. 1997 slås dessa både rederier
samman till N&T Argonaut. Detta nya storrederi blir ett betydande rederi inom stortank och två av rederiets tankers blev registrerade under svensk flagg.
Bara tre år senare flaggas dessa fartyg ut eller säljs.
Aktiemajoriteten för detta storrederi har 1996 köpts upp av den
Österrikiske affärsmannen Helmut Sohmen. Denne österrikare är svärson och arvinge till en av
väldens störste tankredare, Y K Pao baserad i Hongkong. Under år 2000 avvecklas N&T Argounaut från
Stockholmsbörsen och därmed har detta rederi inte någon svensk anknytning.
PASSAGERARFÄRJORNA GOTLANDSLINJEN OCH ESTLINE
En oväntad och annorlunda del av N & T:s verksamhet startade 1987 då man satsade på
passagerarfärjeverksamheten. Man lyckades vinna den statliga upphandlingen för Gotlandstrafiken på 10
år och införskaffade färjor för denna trafik som startade den 1 januari 1988.
Tillsammans med det statliga estniska rederiet Estonian Steamship Company (ESCO) bildar N&T 1992 det 50/50 ägda
"Estline" för färjetrafik mellan Tallin och Stockholm
Denna del av N & T:s verksamhet fick ett tragiskt slut med M/S ESTONIAS förlisning 1994. Som en följd av denna
katastrof meddelade N & T att man nu skulle lämna all färjesjöfart inklusive Gotlandslinjen. Man säljer
sin del av Estline 1997 till ESCO och koncessionen för Gotlandstrafiken återgick till Gotlandsbolaget efter
avtalsperiodens slut.
|
|