BRYGGAN
REDERI
SKÅNSKA FÄRJOR
FARTYGSINDEX
TILLBAKA




REDERI AB NORDÖ.




Red AB Nordö har sitt ursprung i Red AB Pool som grundades 1949. Efter att under 50talet drivit lastfartyg gav man sig 1960 in i bil och passagerartrafiken med ett ombyggt lastfartyg, M/S NORDPOL. Under namnet "Ö-Linjen" tog man upp konkurrensen med Gotlandsbolaget genom trafik på linjen Grankullavik på Öland till Klintehamn på Gotland. Efterhand utökades trafiken även till fastlandet. 1967 köper Gotlandsbolaget upp Nordös gotlandstrafik, detta eftersom statliga subventioner ska införas på Gotlandstrafiken vilket förutsätter uppgörelse med ett rederi.
Rederiet var under en period även ägare av Gedser-Travemünde-linjen.
Nordö var 1972 med och startade trafiken med storflygbåtar mellan Malmö och Köpenhamn under namnet Gigand Foil. Denna verksamhet drevs under norsk flagg och ägdes av Presthusrederiet i Bergen.

Efter uppgörelsen om Gotlandstrafiken opererade Nordö under 70talet med lastfärjor i Medelhavet. 1982 startar Nordö trafik på linjen Malmö-Travemünde och tar upp konkurrensen med de etablerade rederierna i denna region. Nordös färjor är lastfärjor med begränsat passagerarantal och vänder sig i första hand till lastbils och järnvägstrafik.
Nordö huvudägare hamnar i ekonomiska svårigheter och säljer 1986 rederiet till Nacka rederiet Sea-Link som ombildar bolaget till Red AB Nordö-Link.
1992 ger sig bolaget in i passagerartrafiken genom sitt nybildade bolag Euroway och satsningen på storfärjan M/S FRANS SUELL som sätts in på linjen Malmö-Travemünde/Lübeck. Det var meningen att en andra färja skulle komplettera, men denna blev kraftigt försenad med anledning av kriget i Jugoslavien. 1992 har bolagets förluster blivit så stora att Sea-Link säljer Nordö, som nu blev ett fristående bolag. Man behåller dock Euroways delen och inleder 1993 ett samarbetsavtal med Silja Line som sätter in M/S SILJA FESTIVAL på linjen.
Förlusterna för Euroways blev för stora och 1994 tvingas man att avveckla verksamheten. Last/passagerartrafiken med namnet Nordö Line överlevde, eftersom man var ett självständigt bolag, och fortsätter att driva trafik på linjen Malmö-Travemünde.
2002 köps Nordö-Link upp av det finska rederiet Finnlines. Rederiet behåller namnet och driver verksamheten vidare som ett dotterbolag.
Den svenska delen av Finnlines driver trafik huvudsaklingen på linjerna Malmö-Travemünde samt Kapellskär-Nådendal
Kommandobryggan redovisar de fartyg som vid något tillfälle varit registrerade i svenskt register, även om flaggskiften gjorts regelbundet i vissa fall, mellan Svensk och Finsk flagg.
2006 blir det Italienska rederiet Grimalid huvudägare till Finnlink/Finnline.



Källor

ÅLDERSORDNING:
M/S NORDPOL 1956
M/S NORDPOL 1961
M/S GOTLÄNNINGEN 1962
M/S GOTLANDIA 1965
M/S NORDÖ 1935
M/S FINNMAID 1972
M/S SVEALAND 1982
M/S SCANDINAVIA 1984
M/S LÜBECK LINK 1980
M/S MALMÖ LINK 1980
M/S FINNMERCHANT 1982
M/S FINNSAILOR 1987
M/S FRANS SUELL 1992
M/S FINNPARTNER 1995
M/S FINNTRADER 1995
M/S FINNARROW 1996
M/S FINNCLIPPER 1999
M/S FINNEAGLE 1999
M/S FINNFELLOW 2000
M/S FINNSTAR 2006
M/S NORDLINK 2007
BOKSTAVSORDNING
M/S FINNARROW 1996
M/S FINNCLIPPER
M/S FINNEAGLE 1999
M/S FINNFELLOW 2000
M/S FINNMAID 1972
M/S FINNMERCHANT 1982
M/S FINNPARTNER 1995
M/S FINNSAILOR 1987
M/S FINNSTAR 2006
M/S FINNTRADER 1995
M/S FRANS SUELL 1992
M/S GOTLANDIA 1965
M/S GOTLÄNNINGEN 1962
M/S LÜBECK LINK 1980
M/S MALMÖ LINK 1980
M/S NORDLINK 2007
M/S NORDPOL 1956
M/S NORDPOL 1961
M/S NORDÖ 1935
M/S SCANDINAVIA 1984
M/S SVEALAND 1982