|
MALMROS REDERI AB TRELLEBORGS ÅNGAFARTYGS AB
Den i Trelleborg verksamme handelsmannen och lokalpolitikern Frans Malmros tog 1870
initiativet till att bilda ett rederi som fick namnet TRELLEBORGS ÅNGFARTYGS AB.
I samband med bolagets bildande beställdes också rederiets första fartyg
vid Lindholmens MV i Göteborg. Fartyget fick vid leveransen namnet
S/S CORFITZ BECK-FRIIS. Två år senare bildades ett nytt bolag under namnet
TRELLEBORGS ÅNGFARTYGS NYA AB. Personerna bakom detta rederi var i princip desamma
och Frans Malmros stod som huvudredare för båda bolagen.
Till en början sysselsattes bolagens växande flotta av ångfartyg i
trampfart, en verksamhet som mötte svårigheter under 1880/90-talets svaga
sjöfartskonjunktur. Frans Malmros försökte lösa problemen genom att
starta en fast linje som bolagens fartyg kunde sysselsättas på. 1895 kom
reguljär trafik igång på linjen Sveriges sydostkust-Hamburg, samt
året senare en linje sydsverige-Antwerpen. Linjetrafiken blev lyckosam och kom att
sysselsätta huvuddelen av bolagets fartyg fram till första världskriget.
1901 kom ytterligare ett bolag att bildas av samma personer som stod bakom de två
första, RED AB MERKURIUS. Året senare ombildades de tre bolagen så att
alla tre förenades i TRELLEBORGS ÅNGFARTYGS NYA AB.
1904 avlider rederiets grundare Frans Malmros och efterträds av sonen Frans Malmros Jr.
Under första världskriget drabbas sjöfarten hårt. Detta får till
följd att fartygspriserna snabbt ökar. Trelleborgs Ångfartyg väljer i
detta läge att sälja ut nästan hela sin fartygsflotta till goda vinster,
utan att återinvestera i nya fartyg. Efter kriget hade rederiet en stark kassa som
användes till att åter bygga upp rederiet genom nyanskaffning av fartyg.
1924 återupptogs Hamburglinjen, men eftersom linjen gick med förlust
såldes den 1928 till nybildade SVENSKA HAMBURGLINJEN AB, Trelleborg. I ledningen
för detta nybildade rederi satt Frans Malmros.
Efter Hamburglinjens försäljning kom rederiets fartyg i huvudsak att gå i
trampfart eller på tidsbefraktningar till andra bolag. Under mellankrigstiden
förändras rederiets flotta från torrlast till att allt mer inriktas
på tankfartyg.
1931 avlider Frans Malmros och efterträds av sonen Jarl Malmros.
1931 gjordes åter försök att få igång linjetrafik. Denna
gång blev det en linje mellan
Östersjön/Göteborg-Kanarieöarna-Västafrika. Till en början
drevs linjen tillsammans med AB FORSGREN&SON i Göteborg under namnet FORSGREN LINE men
efter ett par år var Trelleborgs Ångfartygs ensamma på linjen nu under
namnet Malmros Line. Så vitt jag vet var detta första gången
familjenamnet användes i samband med rederiet.
Denna linje blev dock kortvarig då den lades ner i samband med spanska
inbördeskriget 1936.
Hamburglinjen drev sin verksamhet under i stort sett hela andra världskriget.
Troligen var detta rederi i allt för hög grad insyltat med nazityskland eftersom
rederiet övertogs av Flyktkapitalbyrån, som 1946 lät sälja rederiet.
Köpare var Trelleborgs Ångfartygs AB, som nu åter blev ägare till
linjen. Hamburglinjen lades ner 1960 men traden övertogs av Hillerströms&co,
Malmö.
Efter andra världskriget kom Trelleborgs Ångfartygs att fortsätta sin
satsning på tankfartyg, men man slog sig även 1946 på ett helt nytt
område, kylfarten. Tillsammans med Broströms i Göteborg kom man att bygga
upp kylfartygsrederiet ATLANTTRAFIK som ägdes på 50/50 basis.
Broströms var en återkommande samarbetspartner för Malmros genom åren där både samarbete
vid nybyggnationer och delägarskap i fartyg förekom.
1944 görs en mindre namnändring då "nya" stryks i namnet som nu
alltså blir Trelleborgs Ångfartygs AB.
1968 får rederiet namnet MALMROS REDERI AB, det namn som under lång tid varit
bolagets inofficiella namn.
Malmros Rederi AB har nu utvecklats till ett rederi med både stortankers,
gastankfartyg, moderna stora OBO fartyg utöver kylfartygen i Atlanttrafik. Malmros
Rederi AB fortsatte att nybeställa fartyg, vilket ledde till att man stod med flera nya
stora tankfartyg i början av sjuttiotalet, vilket skulle visa sig ödesdigert.
Under 1970talet skulle den s.k. oljekrisen slå hårt mot tankersjöfarten,
En stor del av världens tankfartyg låg upplagda. Malmros drabbades hårt av
krisen och rederiets två sista nybyggen gick direkt från varv till upplag.
Under i stort sett hela -70talet försökte rederiets ledning, nu lett av den
fjärde Malmrosaren i bolagets ledning -Frans Malmros, att rädda rederiet genom
utförsäljningar av bolagets tillgångar. 1980 är det dock definitivt
slut med Malmros Rederi AB då det sista fartyget M/S MALMROS MONSOON säljs.
Det bör dock understrykas att rederiet aldrig gjorde konkurs utan avvecklade
rederiverksamheten och ombildade bolaget till investmentbolag.
|
|