|
GOTLANDSBOLAGET
Vykort föreställande rederiets kontor i Visby
ÅNGFARTYGSBOLAGET GOTLAND - ÅNGFARTYGSAKTIEBOLAGET GOTLAND REDERI AB GOTLAND
Henric Gyllenram, Gotlands landshövding, tar 1865 initiativ till att bilda ett rederibolag för att
förbättra de dittills usla förbindelserna mellan Gotland och svenska fastlandet. De förbindelser som
hittills funnits har varit mindre tillförlitliga och framförallt anpassad för sommartrafik. Efter det att
Gyllenram gett upp hoppet om att staten skulle göra något för att förbättra förbindelserna
tar han alltså saken i egna händer och är med om att bilda Ångfartygsbolaget Gotland. Bolaget bildades
i mars 1865 och fick sitt säte i Visby. Bolaget beställde genast sitt första fartyg vid Motala Werkstad,
S/S WISBY som levererades 1866. Fartyget sattes genast i trafik mellan Visby och Stockholm. Trafiken slog väl ut och
snart kunde bolaget beställa ytterligare fartyg. Utöver trafiken med passagerarfartyg mellan Gotland och fastlandet
drev bolaget även lastfartyg mellan de gotländska kustsamhällena.
1894 ändrar bolaget namn till Ångfarytgsaktiebolaget Gotland och 1962 ändras namnet till Rederiaktiebolaget
Gotland. I de flesta sammanhang används dock namnet Gotlandsbolaget.
Gotlandsbolaget har genom åren inte saknat konkurrens på gotlandstrafiken men under flera decennier var det
ingen som på allvar lyckades hota det etablerade bolaget på trafiken mellan fastlandet och Gotland.
Möjligen var det denna brist på verklig konkurrens som ledde till att bolagets tonnage föråldrades och
att man inte riktigt hängde med utvecklingen när bilismen började slå igenom som en viktig del av
turismen. Att ha kapacitet för ett fåtal bilar som dessutom skulle lyftas ombord visade sig vara Gotlandsbolagets
svaga punkt när man 1960 mötte konkurrens från ett nytänkande rederi. Det var Red AB Pool, ett
dotterbolag till Red AB Nordö, som startade Ö-linjen med att sätta in M/S NORDPOL. Detta fartyg kunde
låta bilarna köra ombord via en ramp vilket avsevärt underlättade för bilturister.
Nordöbolagets flotta av moderna färjor ökade snabbt och Gotlandsbolaget tvingades snabbt att förnya sin
fartygsflotta till moderna färjor anpassade till bilturism. 1967 köper Gotlandsbolaget upp konkurrenten samt
några av detta rederis fartyg. Orsaken till detta uppköp var inte enbart att man ville göra sig av med en
konkurrent. Det främsta skälet var att staten bestämt sig för att gå in med ekonomiskt stöd
till gotlandstrafiken och då ville staten förhandla med bara ett rederi om detta stöd. 1970 är
riksdagen färdig med beslut om trafiken till Gotland. Trafiken kommer att bedrivs på koncession av ett rederi
som får ensamrätt till trafiken och där staten har kontroll över turtäthet och biljettpriser.
Tanken är att man på detta sätt ska garantera tillförlitlig trafik under hela året till priser
som ska jämställa Gotland med övriga transportpriser inom landet. Trafiken har hög beläggning och
goda inkomster under sommarperioden men betydligt kärvare under resten av året. Med fri etableringsrätt
på linjen skulle det vara möjligt för ett rederi att konkurrera enbart under den lönsamma
sommarperioden och lämna den olönsamma trafiken till staten att lösa.
Gotlandsbolaget var säkert nöjd med denna lösning, förvissade om att nu vara ensamma på linjen
för all framtid. Detta visade sig dock vara ett misstag. Efter år av klagomål på Gotlandsbolagets
dåliga service förlorade man 1987, sin koncession då staten valde att göra sin upphandling av
gotlandstrafiken av stockholmsrederiet Nordström & Thulin. N & T som inte tidigare sysslat med passagerartrafik
startade nu Gotlandslinjen AB som inledde sin trafik den 1/1 1988.
För Gotlandsbolaget innebar den förlorade koncessionen en förödmjukande förlust, men ekonomiskt
visade det sig vara bra för bolaget. Genom att chartra ut sina färjor gjorde Gotlandsbolaget goda vinster.
Gotlandslinjen satte under sin tid in följande fartyg i Gotlandstrafiken:
M/S GRAIP 1977
M/S NORD GOTLANDIA 1981
M/S NORD NEPTUNUS 1977
M/S VINDILE 1988
Inchartrade:
M/S VISBY 1980
M/S PATRICIA OLIVIA
Destination Gotland - koncessionen åter till Gotlandsbolaget
N & T:s Gotlandslinje blev bara en historia på 10 år. 1998 återtar Gotlandsbolaget koncessionen för
gotlandstrafiken genom det med Silja Line gemensamt ägda bolaget Destination Gotland. Efter en kort tid drar sig
Silja
ur samarbetet och Gotlandsbolaget är åter ensamma om gotlandstrafiken, dock behåller man namnet Destination
Gotland.
Utöver trafiken med passagerarfärjor har man också drivit kompletterande trafik med lastfartyg och
lastfärjor som under sommartrafiken gått i trafik på Gotland och under resten av året gått i
trampfart eller i charter. Man har dessutom sedan 1985 haft drift- och bemanningsansvar för svensk
Kärnbränslehantering, SKB:s, fartyg M/S SIGYN. 1959 bildas ett särskilt dotterbolag för lastfartygen
Rederi AB Gute. Detta bolag såldes redan 1961.
Idag drivs trafiken på linjerna Visby-Nynäshamn resp Oskarshamn. Genom åren har man haft linjer till flera
hamnar längs ostkusten samt till t.ex. Grankullavik på Öland.
|
|