|
BROSTRÖMKONCERNEN.
AXEL BROSTRÖM & SON
Axel Broström föddes 1838 i Kristinehamn vid Vänerns nordöstra del. Efter att ha växt
upp under knappa förhållanden med en bristfällig skolgång ger sig Axel ut i arbetslivet
vid 16 års ålder. Efter att ha börjat som hästpojke arbetar sig Axel fram till en position
som faktor vid Kristinehamns storföretag, C A Hagberg.
Detta företag sysslar bland annat med utskeppning av den värmländska järnmalmen. I sin
tjänst i detta företag fick Axel Broström sin första kontakt med sjöfarten samtidigt som
han fått en sådan ställning att han hade möjlighet att låna pengar.
1865 tar Axel Broström första steget till det som skulle utvecklas till Sveriges främsta
sjöfartsrörelse genom att köpa galeasen MATHILDA. Denna lilla skuta sysselsätts huvudsakligen
med att frakta järnmalm från Vänern ner till utskeppningshamnen i Göteborg. Efter något
år införskaffas ytterligare ett fartyg. Samtidigt har Axel blivit skeppare och tjänstgör som
sådan på flera av de tidiga fartygen. Axel Broströms Kristinehamnsflotta utökas ständigt
och med det tredje fartyget övergår Broström till ångfartyg.
1874 inleder Axel Broström ett samarbete med några andra Kristinehamnsbolag och bildar med dessa
Ångbåtsaktiebolaget Hermes, ett bolag som dock inte blir särskilt långvarigt.
1882 flyttar Axel Broström till Göteborg där han samma år bildar sitt första egna rederi
av betydelse, Ångbåtsaktiebolaget Ferm. Trots att Axel nu flyttat till Göteborg fick det nybildade
bolaget sitt säte i Kristinehamn och bolagets fartyg blev registrerade på denna ort under detta bolag hela
historia.
1890 bildar Axel Broström Ångfartygsaktiebolaget Tirfing. Detta bolag kommer att utvecklas till koncernens
moderbolag.
1905 avlider Axel Broström och överlämnar då en sjöfartsnäring som är störst
i Sverige där rederierna Ferm och Tirfing utgör grunden i verksamheten. Axel efterträds av sonen Dan.
Under åren från Dan Broströms tillträde fram till första världskriget kom
Dan Broström att medverka till bildandet av flera transoceanalinjerederier som tex Ostasiat, Orient och
Amerika linjerna. I dessa bolag hade Broströms ett stort inflytande, även om den faktiska
ägarandelen i dessa bolag varierade.
Efter Dan Broströms död 1925 kom koncernen att ledas av Dan Broströms svåger J Alb. Janson
tillsammans med andra släktingar och trotjänare inom bolaget. Först 1949 kom Dan Broströms
son Dan-Axel att överta ledningen för moderbolaget Tirfing.
Under åren från första världskriget fram till dess att koncernen slogs i spillror under
1970talets sjöfartskris var Broströmkoncernen dominerande inom svensk sjöfart med linjer
över i stort sett hela världen, engagemang inom varvsrörelse, spedition, mäkleri.
Under 1970talet slog sjöfartskrisen hårt mot Broströmkoncernen. Koncernens ägande av
Eriksbergs varv skulle komma att drabba Broströms hårt då staten ställde mycket
hårda krav på Broströms för att överta varvet. Detta tillsammans med en del
alltför optimistiska investeringar tvingade koncernen till en rad drastiska nedskärningar. Hela
linjenätet kom 1978 att omorganiserades i BROSTRÖMS REDERI AB som Tirfing namnändrats till 1976.
Detta räckte inte till för att rädda bolaget som 1984 sålde hela sitt linjenät till
Transatlantic. Transatlantic kom nu att ombilda sin verksamhet under namnet Transocean, ett bolag som kom
att samordna de från Broströms inköpta linjerna med Transatlantics linjer. Detta nya bolag
fick ett nytt skorstensmärke, det blå fältet på Transatlantics gamla skorsten gjordes
smalare. På det gula fältet tillfördes Broströms klassiska blå ring med de tre kronorna.
Kvar av den en gång så stolta rederiimperiet var nu bara en skärva bestående av två
bulkfartyg och en vintanker. 1988 köper svenska ASEA upp resterna av Broströms som nu sakta
återhämtar sig inom sjöfartsbranschen nu med klarering, ship management, resebyrå och
oljecisternhantering som huvudsysslor.
1992 säljs Broström till Shipinvest. Bakom detta bolag står bl.a. också Thunbolaget och
man inriktar sig på tankfrakt. Tillsammans har man bildat United Tankers ett rederi som nu får
överta namnet Red AB Broström.
Namnet Broström gör alltså comeback på haven under bibehållen rederiflagga. Denna
rederirörelse verkar ha stor framgång med en växande flotta så namnet Broström är
tydligen ännu gångbart inom sjöfartsnäringen. 2008 köper A.P. Möller-Maersk upp Broströms/Shipinvest
och driver bolaget vidare som tidigare. 2012 bestämmer sig Maersk för att flytta verksamheten till Köpenhamn och därmed
också avveckla namnet Broström. I och med detta avvecklades den sista delen av Brsotsröms en gång så mäktiga rederiimperium.
Detta senare bildade Broströmsrederi behandlas
dock inte i denna text som begränsar sig till den sjöfartsrörelse som grundades av Axel Broström
och fram till 1984 då Transatlantic övertog linjerederiena.
Sammanställningen nedan gör inte anspråk på att vara fullständig. Genom åren
köptes många bolag upp vars rederinamn under en kortare tid fanns kvar inom Broströmkoncernen,
dessutom drevs en del fartyg som partsrederier inom koncernen.
Broströmkoncernen köpte 1915 aktiemajoriteten i Eriksbergs varv, ett ägande som varade ända fram till
den sjöfartskris under 1970talet som ledde till både Broströmkoncernen och varvets fall. 1917 övertar
Broströms även ägandet över Göteborgs Nya Verkstäder AB, det varv som senare skulle bli med
känt som Götaverken. Ägandet av Götaverken blir dock kortvarigt, då aktiemajoriteten säljs
1930. Efter detta innehar Tirfing endast en minoritetspost i Götaverken fram till 1959 då även denna post
säljs.
|
|