|
RED AB GÖTHA
Ångfartygs AB Götha bildades 1870 men man hade i inledningen stora problem
med att få ekonomin att gå ihop och bara efter några år gör
man konkurs.
1873 görs ett nytt försök då Nya Ångfartygs AB Götha
bildas. Detta nya bolag har större framgång och rederiet utvecklar sin trafik
på framförallt Holland och Belgien med linjetrafik mellan t.ex.
Göteborg-Antwerpen. Götha drivs av familjen Sternhagen fram till 1944 då
rederiet köps av Adolf Bratt & Co. Göthas rederinamn, skorstensmärke och
trafik består dock.
En del av Göthabolagets lastfartyg tog även passagerare och för detta
ändamål byggdes Burgundia om för att 30 passagerare. I samband med denna
ombyggnad beställdes Belgia byggd för att ta 42 passagerare.
ADOLF BRATT & CO
Verksamheten startade 1877 med inriktning på koks och sjöfart. 1889 bildas det
första rederiet som får namnet Ångbåts AB Amacita som 1896
följs av Ångbåts AB Nordsjön samt Ångbåts AB Arnold.
Rederirörelsen ombildas 1908 till Ångbåtsbolaget Östersjön samt
1912 nu blir namnet Ångbåtsbolaget Adolf.
Adolf Bratts rederirörelse inriktar sig i första hand på koltrafik mellan
Sverige och England.
1944 övertar Bratt Göthabolaget, men de båda rederierna drivs vidare
på samma linjer och under tidigare namn.
Bratt/Götha blir 1965 delägare i det av Rexbolagen och Transoil nystartade
TOR Line som startar trafik med moderna passagerarfärjor på de linjer till
England och benneluxländera där Bratt/Götha redan är etablerade sedan
länge. Senare samma år övertar Transoil Bratt/Göthabolagen, som nu
kommer att ingå i Rexkoncernen. Redan 1967 försvinner även Rexkoncernen som
nu köps upp av Salénrederierna.
Det sista fartyget från Brattepoken säljs 1967 medan Göthabolaget lever
vidare ännu en tid inom Salénkoncernen.
De båda bolagen lever på ett vis kvar genom TOR-Line/Scandinavian Seaways som
ännu driver trafik på de linjer som etablerades av Bratt/Götha.
|
|