|
HISTORIK
OSTASIAT
AKTIEBOLAGET SVENSKA OSTASIATISKA KOMPANIET
ASOK
I svensk sjöfartstradition finns få saker så mytomspunna som
handelssjöfarten på fjärran östern. Mycket av denna mystik
härrör
från det mycket framgångsrika Ostindiska Comagniet som drog hem avsevärda
vinster till sina ägare, från det att det första skeppet FREDRIC REX SUECIE
lämnade Göteborg 1731, fram till sista skeppet avseglade 1816. Fortfarande
vårdas minnet av detta första bolag, bl.a. genom bygget av replikan av
GÖTHEBORG som för närvarande pågår.
Detta tidiga bolag har dock inget gemensamt med det bolag som här presenteras,
Aktiebolaget Svenska Ostasiatiska Kompaniet (ASOK), eller Ostasiat i dagligt tal.
Under slutet av 1800-talet och början av 1900talet gjordes en del försök att
få igång linjetrafik mellan Skandinavien och Fjärran östern.
Störst framgång hade det danska rederiet "Det Östasiatiske Kompagnie" som
grundades 1898. Bankdirektör K A Wallenberg samt vice häradshövdingen Marcus
Wallenberg var tidigt i kontakt med det danska bolaget för att främja den svenska
exporten till Ostasien. Det visade sig snart att det skulle finnas underlag för ett
svenskt rederi att driva linjetrafik på denna trade. K A Wallenberg tog 1906 kontakt
med skeppsredare Dan Broström i Göteborg som genast fattade intresse för
projektet. 1907 var man klar med bolagsbildningen, där K A Wallenberg blev
ordförande och Dan Broström VD. Samma år anskaffade bolaget sitt
första fartyg S/S CANTON, ett fartyg inköpt från danska Östasiatiske Kompagnie. Redan
från början inledde ASOK ett samarbete med det danska Östasiatiska och
senare även med norska Wilhelmsen.
När trafiken väl kommit igång visade det sig att lastundelaget snabbt
översteg det tonnage som bolaget hade till sitt förfogande. Behovet av nya fartyg
var stort och bolaget nyanskaffade snabbt fler fartyg att sätta in på alltfler
linjer, från Indien och bort mot Japan och Kina.
Ostasiat kom att klara både första världskriget och tjugotalets depression
utan allt för stora problem. Värre kom rederiet dock att drabbas under det andra
världskriget som ju kom att utspelas till stor del i östra Asien med början
med kriget mellan Kina och Japan. Under krigsåren lade Ostasiet ut stora
nybyggnadsbeställningar. Dessa nya moderna fartyg kom man att ha stor nytta av efter
krigsslutet då bolaget stod med en modern flotta.
ASOK förblev ett eget bolag inom Broströmkoncernen fram till 1978 då
Broström omstrukturerade verksamheten och samlade alla bolag inom Broströms
Rederi AB. Med detta försvann ASOK och dess klassiska skorstensmärke och fartygen
fick istället Broström svarta skorstenen.
1984 överfördes Broströms till Red AB Transocean där Transatlantic var
huvudägare. För en kort tid kom nu ASOK skorstenen med de tre kronorna åter,
om än i något annorlunda utförande. Bolagets definitiva slutpunkt vill jag
sätta till 1989 då fartyget M/S BARBER NARA säljs. Detta fartyg
tillhörde visserligen aldrig ASOK flottan eftersom hon levererades först efter
det att ASOK gått upp i Broströms Rederi AB. Namnet visar ändå
på att detta fartyg var avsett för ASOK trafik.
Vid sidan av linjetrafiken drev ASOK även sk
feedertrafik, mindre fartyg som samlade upp last från östesjöhamnar till
Göteborg. I denna sammanställning representerar det tidiga motorfartyget
M/S SVEALAND denna trafik. Bolaget kom även att stå som ägare för ett
tankfartyg och två bulkfartyg. Dessa fartyg ingick dock huvudsakligen i
Broströms tank/bulkverksamhet.
|
|